"Τροχαιο ατυχημα πεζου με μηχανη - πεζος εκτος διαβασης - θανατος πεζου - συνυπαιτιοτητα - αποζημιωση" του δικηγορου Θεσσαλονικης Γεωργίου Γκαντή


Συνυπαιτιότητα πεζού σε τροχαιο ατυχημα εφόσον διασχίζει δρόμο εκτός διάβασης. Υπαίτιος για τον τραυματισμό που οδήγησε στον θάνατο του ήταν κατά 70% ο οδηγός της ζημιογόνου δικυκλης μηχανης και κατά 30% συνυπαίτιος ήταν ο ίδιος ο πεζός που κινήθηκε ανέλεγκτα και εκτός των διαβάσεων πεζών εκτιμώντας εσφαλμένα ότι προλαβαίνει να διασχίσει τον δρόμο.


Προϋπόθεση της ευθύνης για αποζημιωση απο τροχαιο ατυχημα είναι: 
1) η υπαιτιότητα του οδηγού, η οποία υπάρχει και στην περίπτωση της αμέλειας, δηλαδή όταν δεν καταβάλλεται η επιμέλεια που απαιτείται στις συναλλαγές, 
2) η παράνομη συμπεριφορά του οδηγού σε αποζημίωση έναντι εκείνου που ζημιώθηκε και 
3) η ύπαρξη αιτιώδους συνάφειας μεταξύ της παράνομης συμπεριφοράς και της ζημίας. 

Η παράνομη συμπεριφορά μπορεί να συνίσταται όχι μόνο σε θετική πράξη, αλλά και σε παράληψη, εφόσον στην τελευταία περίπτωση ο οδηγός που υπέπεσε στην παράληψη ήταν υποχρεωμένος σε πράξη είτε από τον νόμο ή τη δικαιοπραξία είτε από την καλή πίστη κατά την κρατούσα κοινωνική αντίληψη. Αιτιώδης συνάφεια υπάρχει, όταν η πράξη ή παράληψη του ευθυνόμενου οδηγού ήταν, κατά τα διδάγματα της κοινής πείρας, ικανή και μπορούσε αντικειμενικά να επιφέρει, κατά τη συνηθισμένη και κανονική πορεία των πραγμάτων, το επιζήμιο αποτέλεσμα.


Παράδειγμα:

Ο δικυκλιστής Α, οδηγώντας τη δίκυκλο μηχανή του, στερούμενος της απαιτούμενης άδειας οδήγησης, κινούνταν στην οδό Χ με κατεύθυνση από ανατολικά προς δυτικά. Όταν η πιο πάνω μηχανή έφθασε πλησίον της συμβολής των οδών Χ και Ψ, η οποία στο σημείο εκείνο είναι διπλής κατευθύνσεως με πλάτος 7-8 μέτρων, εκατέρωθεν της οδού υπήρχαν σταθμευμένα οχήματα που περιόριζαν την ορατότητα, κατά τον χρόνο δε εκείνο η κίνηση των οχημάτων ήταν πυκνή και υπήρχε τεχνητός φωτισμός, ο οδηγός της μηχανής από έλλειψη προσοχής που όφειλε και μπορούσε κατά τις περιστάσεις να καταβάλει, ως μέσος συνετός οδηγός, δεν ρύθμισε την ταχύτητα της μηχανής ανάλογα με τις επικρατούσες συνθήκες με αποτέλεσμα να τραυματίσει τον Β, ηλικίας 80 ετών, ο οποίος επιχείρησε να διασχίσει κάθετα την οδό Χ με κατεύθυνση από αριστερά προς τα δεξιά σε σχέση με την πορεία της μηχανής. Ο πιο πάνω πεζός κινήθηκε ανάμεσα από σταθμευμένα αυτοκίνητα, διέσχισε το αντίθετο ρεύμα πορείας, από αυτό στο οποίο κινούνταν η μηχανή, εισήλθε στο ρεύμα πορείας της μηχανής, ο οδηγός της οποίας αντιλαμβανόμενος αυτή από απόσταση 10 μέτρων περίπου, αν και ελάττωσε την ταχύτητα του οχήματός του και πραγματοποίησε μικρό αποφευκτικό ελιγμό προς τα δεξιά επέπεσε στον πεζό, ο οποίος είχε διανύσει το μεγαλύτερο μέρος του ρεύματος πορείας του και προσέγγιζε στο πεζοδρόμιο, κτυπώντας αυτόν στη δεξιά πλευρά του σώματος του, με αποτέλεσμα αυτός να καταπέσει στο οδόστρωμα με την αριστερή πλευρά του σώματός του και να τραυματιστεί θανάσιμα. 

Σύμφωνα με τα παραπάνω περιστατικά το ένδικο τροχαίο ατύχημα οφείλεται σε υπαιτιότητα του οδηγού της μηχανής, ο οποίος από αμέλειά του, δηλαδή από έλλειψη της προσοχής την οποία όφειλε και μπορούσε να καταβάλει στη συγκεκριμένη περίπτωση, στερούμενος της απαιτούμενης άδειας οδήγησης, δεν οδηγούσε με διαρκώς τεταμένη την προσοχή του, ούτε ασκούσε τον απαραίτητο έλεγχο και εποπτεία στο όχημά του, ώστε να είναι ικανός ανά πάσα στιγμή να εκτελέσει τους κατάλληλους χειρισμούς προς αποφυγή οποιουδήποτε δυναμένου να προβλεφθεί ορατού εμποδίου και δεν ρύθμισε την ταχύτητα του οχήματός του, ανάλογα με τις συνθήκες (νύκτα, σταθμευμένα αυτοκίνητα, πυκνή κυκλοφορία οχημάτων), αλλά κινούνταν σε κατοικημένη περιοχή με ταχύτητα που υπερέβαινε το ανώτατο επιτρεπόμενο όριο ταχύτητας (50 χιλ/ώρα), με αποτέλεσμα λόγω της απειρίας του στην οδήγηση να εκτιμήσει εσφαλμένα τις συνθήκες, να μην αντιληφθεί έγκαιρα τον πεζό, ο οποίος κινούνταν αργά λόγω της ηλικίας του και να αντιδράσει με καθυστέρηση, ενεργώντας δε με τον προαναφερόμενο τρόπο παραβίασε τις διατάξεις των άρθρων 12 παρ. 1 και 19 παρ. 3 ΚΟΚ. Συνυπαίτιος, όμως, του παραπάνω ατυχήματος κατά ποσοστό 30% είναι και ο πεζός ο οποίος, ενώ όφειλε, προκειμένου να διασχίσει με ασφάλεια το οδόστρωμα να χρησιμοποιήσει διαβάσεις πεζών (άρθρο 38 παρ. 4 ΚΟΚ), κινήθηκε ανέλεγκτα και εκτός διαβάσεων εκτιμώντας εσφαλμένα ότι προλαβαίνει να περάσει απέναντι. 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου